Friendly Friends

June 19, 2013

Jom Nikmati Hidup!

assalamualaikum



Kita, selalu sangat tertekan.
Selalu sangat terbawa-bawa dengan emosi dan perasaan
Selalu sangat take things for granted
Selalu sangat terburu-buru
Selalu sangat resah gelisah, cuak tak tentu pasal padahal benda tak jadi lagi pun
Selalu sangat rasa rendah diri
Selalu sangat rasa kekurangan
Selalu sangat banding diri dengan orang lain
Selalu sangat rasa tak cukup

Semuanya serba tak kena

Nah, baca ni! Saya dapat dari blog Susu Sejat yang mana seorang daripada silent reader dia bagi. Kata reader tu, ayat ni adalah titik tolak dia bermotivasi untuk menguruskan badan. Kalau yang tak nak kuruskan badan tu, anggapla ini sebagai kaa-kata perangsang dari saya untuk kita berhenti sekejap dari semua yang stressful tu dan beralih kepada sesuatu yang kita tak pernah buat. Benda kecil, tapi tak pernah buat. Mungkin pernah, masa kecil.




saya teringin sangat nak buat macam yang disarankan macam orang ni. teringat masa sekolah menengah, saya ada simpan keratan article dari NST pasal life ni. dia cakap, Slow down. Lets dance. The music won't last. ha, lebih kurang macamtu la dia cakap. bertahun saya simpan keratan tu tapi last-last, MIA. kecewa jugak la sebab saya suka setiap perkataan dia. 


kalau saya, ini cadangan saya untuk readers sekalian. saya suka buat benda-benda ini, dan cubalah. mana tahu kesukaan kita sama. hehe

1. Baca novel Cecelia Ahern

bagi saya, dia penulis novel Inggeris yang terbaik. karya dia sentiasa mengagumkan. macam yang terbaru saya baca tajuk One Hundred Names, dia cerita pasal seorang wartawan yang ditugaskan untuk cari perkaitan antara 100 nama dalam senarai yang ditinggalkan oleh kawan baik/ mentor dia. lama saya baca, dekat ending baru dirungkai misterinya. mereka semua tak ada kaitan, tapi bagi kawan baik dia tu, everyone has a story to tell. dia hanya randomly select few names dari Yellow Pages sebab dia percaya setiap daripada kita punya cerita sendiri yang kadang-kadang, kita sendiri tak sedar yang itulah keistimewaan kita :)

dari situ saya mendapat inspirasi untuk ubah tagline header saya kat atas tu.

2. Luangkan masa dengan keluarga

saya belum berpeluang untuk bercuti dengan keseluruhan ahli keluarga saya. masing-masing sentiasa sibuk, tambah-tambah abang saya si wartawan tu. tapi besar hasrat saya untuk menghadiahkan percutian untuk seisi keluarga saya, walaupun sekadar sehari. dan sekarang, hasrat saya ialah menghadiahkan percutian kepada seisi keluarga selepas perkahwinan saya nanti. keluarga, walaupun sering bergaduh atau berselisih faham, merekalah yang pertama di sisi kita dalam susah dan senang. walaupun sekadar meluangkan masa di meja makan, hargailah setiap detik dengan keluarga sebab kita takkan berjumpa lagi pengganti mereka dalam hidup kita.

3. Belanja orang makan dan bersedekah

ada kala, saya mengaku saya tak mampu. status saya yang bergelar pelajar ni hanya mengharapkan elaun yang saya dapat. tapi, kalau berkesempatan, saya akan cuba menggembirakan orang lain melalui makanan, terutama makanan yang saya masak sendiri. 

kita takkan cukup duit kalau selalu cakap tak cukup. tapi dengan belanja orang dan bersedekah, insyallah rezeki kita yang sedikit tu akan menjadi lebih berkat. insyaallah

4. Makan makanan kesukaan

Amir cukup pantang kalau saya sebut nak makan sesuatu tapi saya batalkan sebab saya fikir pasal duit. Mak pulak dulu cakap, duit habis untuk makanan tu tak apa (tapi tak pernah cakap macamtu lagi sebab terlalu risaukan kenaikan berat saya). kalau terdetik di hati nak makan nasi kandar, kalau ada duit, silakan. mesti kita rasa gembira lepas tu. macam sekarang, saya terasa-rasa nak makan chicken wings. semoga saya gembira lepas ni

5. Berdamping dengan alam

pergilah masuk hutan. saya pun dok rancang nak hiking Jerai sebelum puasa ni. saya tak lasak sangat, tapi saya suka tempat sunyi macam dalam hutan tu. rasa aman tenang sangat. tak ada nak serabut. kita pun akan lebih bersyukur pada Allah sebab ciptakan alam untuk kita jaga serta manfaatkan baik-baik

auwww skemanya penulisan kali ni. saya sebenarnya sedang fikirkan banyak benda, sebab tu nak distract diri sendiri. sebenarnya, paling saya risau ialah macam mana nak reduce 25 kilos sebelum wedding nanti. turun 25 kilos tu maknanya saya akan kembali ke saiz zaman persekolahan saya. sebelum ni saya tak kisah. tapi bila fikir balik, saya bukannya dilahirkan dengan saiz L ke atas, kenapa saya kena menyerah dan biar saiz S dulu berlalu macamtu saja?

kena beli running shoes baru! percaya tak kalau saya cakap, saya runner masa zaman persekolahan? tak caya? jahat! haha. tengokla nanti..

2 comments:

Isabel Diaz said...

Memang terasalah nikmat kalau selalu buat aktiviti macam nie (^_^)

diba's chan said...

http://awananeonight.blogspot.com/2013/06/membanteras-masalah-resdung-dengan-cepat.html

meh try meh.hilangkan resdung dalam 7 hari :)