Friendly Friends

May 14, 2013

Resepi Pajeri Terung

assalamualaikum

nak memasak sungguhla ahzab tapi nak makan sungguhla mahsyuk. macam jugak pajeri terung ni, leceh betul nak masak sebab kena perah santan. hehe. tapi mak cakap, perempuan tak perlu pakai losyen untuk lembutkan kulit tangan. perah je santan selalu, tangan akan lembut semula jadi. tips yang bagus ya untuk para gadis di luar sana! rajin-rajinkanlah diri masuk dapur

aku selalu pelik, kenapa ada pajeri yang aku makan warnanya gelap dan ada jugak warna macam gulai je. aku suka yang lagi gelap. di sini, aku bawakan resepi simple pajeri terung, boleh jugak ganti dengan nenas kalau suka.

Bahan-bahan:

1. 4 biji terung saiz sederhana. Kerat dua dan kerat 4 di hujung dia tapi jangan sampai putus. paham dak? hehe
2. secawan pekat santan
3. sepaket serbuk kari daging. aku selalu guna jenama Babas
4. Kerisik dalam 2,3 camca besar
5. bawang merah 2 ulas dan bawang putih 3 ulas dimayang halus
6. daun kari
7. gula merah

Cara-cara Penyediaan:

Tumis bawang sampai keperangan dan naik bau. masukkan daun kari, tumis lagi. lepastu masukkan serbuk kari yang telah dibancuh bersama kerisik. tumis sampai pecah minyak. kalau tak pecah minyak, nanti makan, bau serbuk kari macam tak berapa masak.

lepas tu, masukkan gula merah dalam setengah senduk. (valid ke?). okay sesedap hati. masukkan terung, masukkan santan dan masak sampai terung empuk. tadaaaa! pajeri dah siap






2 comments:

mamawana said...

assalam

My peberet nih... sedapnyerrrr

Qira said...

waalaikumussalam
saya pun saya pun! :D