Friendly Friends

October 15, 2011

Mood: Serabut dan Busy

assalamualaikum

banyak kerja yang melaung-laung minta disiapkan agar dia dapat berehat di meja pensyarah. semuanya mengangkat tangan minta disiapkan segera sedang empunya badan sedang berperang dengan emosi dan mentaliti sendiri.

trust me adik adik out there, tak payah teringin nak ambil jurusan Sains kalau berminat nak masuk Institut Pendidikan Guru. masa foundation dulu, belajar Fizik Biologi Kimia sekaligus dalam 3 semester tu. pastu ambil pulak exam untuk ketiga-tiganya dalam 1 paper! kalau setakat silibus sekolah menengah bolehla aku terima lagi. ni silibus matrik campur silibus STPM. selalu sangat aku rasa down masa foundation dulu. pecah kepala dibuatnya!

masuk degree pulak satu hal. memang la belajar takde yang senang tapi kalau kat IPG, budak-budak Sains la yang guna letrik paling banyak (agaknya sebab tu budak Sains kena duduk antara kami je, takde la orang pertikaikan kita guna letrik lebih-lebih). kami la yang paling kerap tak cukup tidur dengan lab report yang melambak-lambak dan perlukan perhatian khusus berbanding tugasan lain. orang lain nyenyak dibuai mimpi, kami pukul 4 pagi majoritinya tak tidur lagi. bukan isu kerja last minute tapi memang due tu muncul saat akhir buat kita tak menang tangan!

kalau sapa dapat score 3.70 ke atas untuk jurusan lain, bagi aku tu adalah normal. aku tak terkejut. seriously. biasa la tu. depa susah cara depa. kami susah cara kami. maka, mana-mana budak sains score 3.70 ke atas, bagi aku dia amat hebat!

macam sekarang, aku ada 3,4 benda yang kena submit. salah aku ke ek kalau aku cakap aku ni tak sempat nak bernafas, balik Public Speaking terus pergi bahas? balik-balik je, tak tahu punca, dari mana harus aku mulakan. nak menangis pun ada. tengok kawan-kawan dok kecoh dalam group kelas di facebook, cakap submit portfolio ni hari Ahad, portfolio tu hari Ahad, Isnin.. aku rasa macam nak jerit. apakah semua ni???

pensyarah pun mula tanya bila Shaqirah nak balik. lama benar. yelah. nama pun tournament. tapi yang hampehnya, walaupun aku busy, berat aku tak susut. ciss. 

agaknya lemak tu dah saturated.

time ni jugak duit meronta-ronta minta dilaburkan. konon kena jadi manusia prihatin dan tidak ego dan bertanggungjawab ye, fine. aku rasa, manusia macam kau memang takkan ada sapa pun akan suka. teruskan. aku nak diam je. tuntutlah hak kau dan hak-hak yang kau rasa wajar, tapi aku harap, aku tak sekejam kau untuk tuntut hak aku nanti.

diam.

berharap amir segera muncul. tadi mimpikan dia, dia datang bertanya keadaan aku. dan tanpa sedar, rupanya aku menangis dalam tidur. dia tanya aku sama ada aku sihat, sama ada aku hidup dengan baik semenjak ketiadaan dia. dan aku tahu aku mengadu macam-macam pada dia, itu mungkin sebabnya aku termenangis dalam tidur.

datanglah kembali sayang, walau hanya dalam mimpi :(

esok genap sebulan aku hidup tanpa dia, tanpa suara dan perhatiannya. tapi aku yakin, doa dia tetap sama untuk aku. macam tu juga aku. semoga segalanya baik-baik saja. kenapa? bagitau aku. ada ke kapel yang sentiasa mesej setiap hari, call setiap hari, tiba-tiba terpaksa berjauhan selama 6 bulan boleh hidup macam biasa? itu kebiasaan aku sejak 3 tahun lepas. memang jarang jumpa, mungkin 3 bulan sekali tapi mendengar suaranya adalah wajib setiap hari sebagaimana mendengar suara mak abah. 

mungkin aku perlu istikharah, mempertimbangkan hasrat dia dan keluarganya untuk kami segera bertunang. sekurang-kurangnya apabila bertunang, perancangan hidup akan lebih serius.

ahh.



semoga segalanya dalam kawalan, amin.


Allah yang Maha Pemurah...

Terima kasih Engkau telah menciptakan dia
dan mempertemukan aku dengannya.
Terima kasih untuk saat - saat indah
yang dapat kami nikmati bersama.
Terima kasih untuk setiap pertemuan
yang dapat kami lalui bersama.

  Akudatang bersujud dihadapanMU...

Sucikan hatiku ya Allah, sehingga dapat melaksanakan kehendak dan rencanaMU dalam hidupku.

Ya Allah, jika aku bukan pemilik tulang rusuknya, janganlah biarkan aku merindukan kehadirannya...
janganlah biarkan aku, melabuhkan hati aku dihatinya..
kikislah pesonanya dari pelupuk mata aku dan jauhkan dia dari relung hati aku...
Gantilah damba kerinduan dan cinta yang bersemayam didada ini dengan kasih dari dan padaMU yang tulus, murni...
dan tolonglah aku agar dapat mengasihinya sebagai sahabat.

Tetapi jika Engkau ciptakan dia untuk aku...
ya Allah tolong satukan hati kami...
bantulah aku untuk mencintai, mengerti dan menerima dia seutuhnya...
berikan saya kesabaran, ketekunan dan kesungguhan untuk memenangkan hatinya...

Redhai dia, agar dia juga mencintai, mengerti dan mau menerimaku dengan segala kelebihan dan kekuranganku sebagaimana telah Engkau ciptakan...

Yakinkanlah dia bahawa aku sungguh - sungguh mencintai dan rela membgi suka dan dukaku dengan dia...

Ya Allah Maha Pengasih, dengarkanlah doaku ini...
lepaskanlahku dari keraguan ini menurut kasih dan kehendakMU...

Allah yang Maha kekal, aku mengerti bahwa Engkau senantiasa memberikan yang terbaik untukku...
luka dan keraguan yang aku alami, pasti ada hikmahnya.

Pergumulan ini mengajarkan aku untuk hidup makin dekat kepadaMU untuk lebih peka terhadap suaraMU yang membimbing aku menuju terangMU...
Ajarkan aku untuk tetap setia dan sabar menanti tibanya waktu yang telah Engkau tentukan....
Jadikanlah kehendakMU dan bukan kehendakku yang menjadi dalam setiap bagian hidupk...
Ya Allah, semoga Engkau mendengarkan dan mengabulkan permohonanku.
Amin.

taken here

No comments: