Friendly Friends

August 17, 2011

Better Things are Coming

assalamualaikum

akhirnya rasa dah jumpa penawar terbaik untuk kawal pemakanan. lupa untuk makan i mean. haha. selama ni hidup terlalu mudah sampai aku tak ada benda untuk dibuat selain makan dan makan. tapi sekarang, insyaALLAH aku dah jumpa penawar yang mungkin berkesan.

lepas raya ni, aku akan mula sibuk sebab hampir semua assignment kena hantar pada minggu pertama dan kedua lepas raya. pastu aku akan sibuk berlatih untuk Public Speaking competition. pastu aku yang bertindak sebagai pegawai pemasaran syarikat kelas aku memang sedia pening dengan kerja-kerja perniagaan yang kami jalankan. ni tak termasuk dengan perkhemahan Pandu Puteri, jadi AJK Makanan. pastu lawatan kelas ke Orang Utan Santuari dan Zoo Taiping. pastu, tadi pensyarah aku lantik aku jadi Ketua Editor untuk Buletin Jabatan Sains.

oh. sebut pasal editor membuatkan aku teringat pada sesuatu.

dulu aku teringin sangat nak jadi Editorial majalah sekolah. tapi aku sangat kecewa sebab bukan cikgu yang buat pemilihan editorial. bagi aku, bila seseorang dipilih, pasti dia akan pilih kawan-kawan dia dan orang-orang yang dia kenal je. serius aku sangat kecewa, dan begitu jugak sorang ni. dia cakap, dia pun ingat dia akan terpilih sebagai ahli redaksi. 

kami bersembang. masa tu, berpakat nak buat majalah sendiri kononnya. dan sebagai nak lepas geram, kami bersembang sampai malam. pastu pegi beli nasi lemak dan air gas kat kiosk. haha. 

tapi impian tu tak terlaksana.

hari ni, tanggal 17 Ogos 2011, lepas 6 tahun berlalu, aku dilantik jadi Ketua Editor. doa aku 6 tahun lepas termakbul macam mana termakbulnya doa aku masa aku pening bila kena pilih sama ada wakil sekolah untuk public speaking atau wakil sekolah ke English in Camp. masa tu aku sedih sebab kena pilih. tamak.

dan aku pilih English in Camp.

masa aku mula-mula berlatih untuk public speaking ni, aku rasa stress. sebab aku dah lama tak wakil2 dalam bidang speaking2 ni. lama-lama baru aku sedar, aku pernah impikan benda ni.see, ALLAH tetap akan makbulkan doa kita, sama ada cepat atau lambat. kita hanya perlu berusaha, berdoa dan tawakal. tapi apa-apa pun kita kena sedar, kalau doa kita tak dimakbulkan, mesti ada something. mungkin ALLAH nak kita berusaha lagi. atau mungkin ada hikmah yang tersembunyi. DIA tahu yang terbaik untuk kita.



Kita selalu berdoa
Doa itu lah sumber kekuatan, doa itu pengaduan, doa itu curahan hati, doa itu perbualan dengan Rab, bercerita, teresak di sisi Nya

Doa itu, tempat mencurah isi hati. Tempat memberitahu apa-apa yang kita tidak mahu manusia lain tahu. Tempat mengadu segala cerita yang mungkin manusia takkan faham.

Kita minta menjadi seorang yang kuat
Lalu Allah uji dengan bencana
Kita menangis
Kita rasa Allah tak sayang kita
Aduhai sayang
Bukankah kekuatan itu yang kamu minta?
Maka Allah kabulkan permintaanmu

Kita minta menjadi sabar
Lalu Allah uji kita
Kita lembik dan putus asa
Kita terasa itu ujian itu di luar kemampuan kita
Alahai sayang
Bukankah itu jawapan doamu?
Bukankah kesabaran itu yang kamu minta?

Kita memohon menjadi orang yang berlapang dada
Lalu Allah datangkan seseorang yang sangat suka berbuat masalah
Kita rasa kita tak suka
Kita benci perangai dia
Wahai sayangku
Itu kan peluang pahala berlapang dadamu?
Bukankah berlapang dada itu yang kamu minta?

Kita memohon menjadi orang yang ikhlas
Lalu didatangkan ujian dengan ahli rumah yang suka buat sepah
Kita pun tak puas hati
Kenapa asyik kita je yang kena kemas?
Hai sayang
Bukankah keikhlasan itu yang kamu minta?

Kita berdoa untuk menjadi orang yang bersyukur
Lalu Allah hadirkan pada kita kelemahan
Kita merasa sedih
Kenapa orang lain lebih?
Aduhai sayang
Bukankah rasa syukur itu yang kamu minta?

Kita minta untuk jadi orang yang bertawakal
Lalu Allah uji dengan soalan peperiksaan yang susah
Kita balik menangis-nangis telefon mak
Kita rasa tak yakin
Alahai sayang
Bukankah tawakal itu yang kamu minta?

Sayangku
Semua yang berlaku pada kita
Telah tertulis, telah kering penanya
Apa yang hadir pada kita
Tidaklah sia-sia
Kerana bukan standard Allah
Untuk buat sesuatu yang tak berguna

Ujian dan dugaan itu adalah latihan
Dan jawapan yang kepada doa
Sama ada kita muhasabah
Atau tidak



kita minta kepada Allah setangkai bunga segar Allah beri kita kaktus berduri....kita minta rama-rama Allah beri kita ulat bulu...kita sedih dan kecewa...namun kemudian...kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat bulu bertukar menjadi rama-rama yang sangat cantik...begitulah cara Allah indah pada MASAnya...Allah tidak memberi apa yang kita perlukan..kadangkala kita kecewa dan terluka tapi jauh di atas segalanya Dia mengatur yang terbaik untuk kita..subhanallah!

No comments: