Friendly Friends

August 11, 2011

Bayangkan kalau di mana saja kita berada, kita dikelilingi ular!

assalamualaikum.

sebenarnya aku geli nak bercerita tentang haiwan yang tak berkaki dan kebanyakkannya berbisa ni. tengok gambar pun aku dah rasa nak muntah. tapi bila pensyarah subjek Biology tadi cerita pasal kehidupan dikelilingi ular ni, aku tertarik untuk berkongsi.

di Guam, sebuah pulau peranginan yang sememangnya ada manusia, juga terpaksa berkongsi tempat dengan ular! bayangkan saja, populasi ukar ni dah meningkat hampir 3300 ekor dalam 1 batu persegi. bayangkan, bukak je peti ais, ular tengah senyum kt kita. bukak pintu rumah, ular tengah jaga gate. keluar tinggal rumah, ular tengah babai. bukan setakat kawasan perumahan, lapangan terbang, hotel.. semua dia ambik port!


bukannya jauh pon..

sebenarnya ular-ular ni bukannya berasal dari Guam. depa masuk secara diam-diam ke dalam kapal perang AS masa perang dunia kedua. see, betapa bijaknya ular-ular ni!

yang aku nak highlightkan di sini bukannya kebijaksaaan ular tapi kealpaan manusia. dek kealpaan tu la, manusia di Guam hidup dengan 3000 ular dalam 1batu persegi. disebabkan populasi ular ni yang melampau jugak la, hanya tinggal 2 spesies burung di Guam. manusia? hidup dalam ketakutan dan kegelian yang maha dahsyat!

chakkkk!







No comments: