Friendly Friends

March 18, 2011

How to Behave on Your First-time-meeting Your Future Mother-in-law

assalamualaikum

macam post sebelum ni,aku akhirnya selamat tiba di Kampung Banggol Jas lepas berhenti beli barang dapur kat bakal mak mertua.hehe.okee.ilmu pertama untuk bertandang ke rumah bakal mertua: jangan pergi tangan kosong!bawak la kurang-kurang gula sekilo dan kopi sebungkus.

sampai-sampai je,mak dia turun sambut dngan mak teh dia.hehe.seram sejuk aku dibuatnya.nasib baikla mak dia jenis sporting dan bukan skema macam tipikal mak.mak dia jemput kami masuk dan terus hidang teh yang dah dibuat untuk sambut kami.haha.malu!

pastu amir keluar.pegi rumah mak teh dia.aku ngan kakak aku salin baju yang mak dia bagi.hehe.sejuk je mandi air rumah dia sebab depa guna air telaga.pastu aku pakai kain batik,keluar je dari bilik, mak dia tegur: maksu,pucuk rebung kain batik maksu terbalik.

pastu pakat gelakkan aku..pengajaran kedua: sila belajar pakai kain batik dengan betul!

pastu bersembang-sembang..amir masuk.tapi dia duduk jauh la.macam-macam jugakla mak dia ngan mak teh dia bercerita dan bertanya.kesimpulan yang aku buat,amir memang anak kesayangan.haha

pastu bila nakmasuk tidur,amir keluar pegi rumah mak teh dia balik.aku ngan kakak aku takleh tidur.mak dia masuk dan bercerita macam-macam.sampaila kami mengantuk..sebelum tu,kami bertiga dah rancang nak pegi naik feri dan jalan-jalan ke penang esoknya..

pengajaran ketiga: bila bakal mak mertua ajak berjalan,jangan tolak untuk kenal kesukaan dia.haha




oh.anak sedara amir,anak kakak dia yang dipanggil along pun ikut sama.best berjalan dengan mak dia sebab mak dia pun suka shopping dan sangat sporting!aku rasa la kan,mak dia suka pink la..hehe

alhamdulillah..semua berjalan lancar..sebelum balik,mak dia bagi telur itik peliharaan amir di belakang rumah dia (kami pakat gigih dok balut bagi tak pecah),belacan ngan asam keping dekat sekilo aku rasa!aku dah kenal siapa mak amir..mak teh dia..mak-mak sedara dia yang lain..toksu dia..dab bermulalah episod aku sebagai seorang wanita!haha


3 comments:

Kakzakie said...

Eloklah Qirah... kena kenal dulu.

MIL kakak tak kisah. Kakak dulu tak pandai pakai batik. So biasanya kakak akan bawa kain batik yg dah siap jahit ada getah kat pinggang. Kakak kan memang kerja menjahit jadi itu cara mudah...

Moga perjalan Qirah menuju kebahagiaan terlaksana. Amin...

as eleyana said...

kirah, u look chubby in the last picture.. ha3x.. larik!!!!

MissSyarniFarida said...

homaigosh kirah, salute you !