Friendly Friends

February 28, 2011

Ilmu Sains

assalamualaikum

entri ni ditulis khas untuk salah seorang daripada peserta GA aku yang mintak aku buktikan aku ni seorang guru Sains.haha.amboi2..aku buat GA,aku pulak kena jawab soalan ye?haha.macam-macamla blogger ni.
sapa blogger tu?

ni ha..aku awan kitaro ni ha.meh nak jawab awak ye!

sebenarnya,semua jenis subjek yang diajar di sekolah adalah penting..subjek bahasa macam bahasa Malaysia dan English tu penting untuk komunikasi dan medium kelangsungan hidup..subjek kemahiran macam Kemahiran Hidup pulak penting untuk pastikan kita ada kemahiran yang diperlukan untuk survival.tapi subjek-subjek yang dianggap kritikal macam subjek Sains (merangkumi Sains asas, Fizik, Kimia dan Biologi) ni jugak perlukan perhatian yang serius sebab sekarang,Sains dan Teknologi adalah intipati utama pendidikan dalam usaha untuk memajukan negara.Sains dan Teknologi akan melahirkan tenaga pakar dalam memacu pembangunan negara.

okee murid-murid.itu set induksi cikgu hari ni.sekarang dah faham kenapa kita kena belajar Sains?

Ali mengangkat tangan: Cikgu,Sains tu ape?nama kucing cikgu ke?

Cikgu Shaqirah: Tak Ali..jawapan kamu kurang tepat tapi bagus kerana kamu berani mencuba.sebenarnya,Sains tu adalah satu cabang ataupun bidang ilmu logik yang mengkaji tentang manusia,alam sekeliling,fenomena dan alam semesta.Sains jugak dapat menerangkan sebab dan akibat sesuatu kejadian.contohnya kalau kamu tengok air tumpah,kamu dapat beri alasan kenapa air tu tumpah ke bawah,bukannya naik ke atas.

Aminah: Tu disebabkan hukum graviti cikgu!

Cikgu Shaqirah: Wah,geniusnya kamu!darjh 4 pon dah boleh cakap pasal hukum graviti?!kalau macamni,senangla cikgu nak ajar pasal Hukum Kepler dalam topik Kegravitian peringkat universiti macam cikgu belajar dulu!

Murid-murid menjawab serentak: Baik cikgu!kami bersedia!kami suka belajar Sains!kami suka Cikgu Shaqirah mengajar!

Cikgu Shaqirah: Terharunya cikgu!kalau macamtu,petang ni semua mai rumah cikgu.cikgu nak buat kelas tambahan dan ada jamuan sikit untuk murid-murid kesayangan cikgu ni!

Shafiq dan Sharija (pasangan kembar siam): makan Kreb Cycle ke cikgu?

Cikgu Shaqirah: errr..Kreb Cycle takde..crab masak lemak ade la!

 eksperimen wajib sekolah rendah: fotosintesis

 benda wajib diketahui pelajar Kimia: periodic table

anda nampak genius bila memegang test tube sebegini

 topik kegemaran kebanyakan pelajar sekolah menengah

Albert Einstein: ahli Sains (Fizik) yang unggul!


1 comment:

aku awan kitaro said...

amboi cikgu qirah.. haha macam perli sy je dlm post nie? aish..
sy pn amek kls sn gk..pure sn.. hehehe..
sj je test akak.. bgs2! tp..
betul ke dak ali tue tnya sains tu nma kcen ckgu?? haha tak mgkin dak tu bgtu bendol! hahaha grau je.. pape pn thanks cikgu qirah!