Friendly Friends

January 3, 2011

Memartabatkan bahasa Melayu sambil melahirkan pencinta Sains

gempak tak tajuk entry?haha.
nak cerita...hari pertama sem3?dapat jadual kelas untuk sem ni.awalnya semangat aku berkobar-kobar macam bendera Malaysia yang dikibar masa Malaysia menang dengan Indonesia hari tu sebab sem ni belajar Physics..aku siap pakai baju baru ngan kasut baru lagi.tapi rupa-rupanya hari ni bawa kabar duka bila subjek minor kedua kami adalah BM bukannya BI..aku rasa frust yang amat.aku dahla lemah bab-bab berbahasa ni.frankly,sampai saat ni aku tak tau bezakan ayat transitif dengan tak transitif.teruk kan aku ni?pastu aku cukup blur dalam bab mengenalpasti pola ayat.haha.err..cakap bahasa Melayu aku fasih la!
aku ingat lagi masa foundation dulu.result aku teruk sebab aku spoil BM.dapat C+ ja..sejak hari tu,aku cukup takut nak ambil paper BM!
apalah nasib badan..baru nak semangat.haha
pastu kan,aku wat conclusion yang sem ni memang banyak kena menghafal sebab PJ tu belajar pasal Anatomy and Physiology tapi dalam bahasa Melayu?errr..selama ni Biology belajar dalam BI..

agaknya kan,jadi gini sebab dasar pendidikan dah berubah kot.kan nanti kena ajar Sains dalam bahasa Melayu balik?cikgu-cikgu pun kena jadi pakar bahasa la.

pape,thanks sebab lantik aku jadi wakil kelas untuk subjek Physics!

mari sama-sama kita memartabatkan bahasa Melayu!

No comments: