Friendly Friends

January 26, 2011

Jenis-jenis Senyuman


setiap hari kita tersenyum.kalau kurang sikit dari senyum dipanggil tersengih.kalau lebih dari tersenyum namanya?
ok.sila jawab soalan cikgu bagi ni ye murid-murid kesayangan cikgu.
pilihan jawapan dah cikgu sediakan:

A. kerenyeh (bahasa utara).sila semak Kamus Dewan sekiranya maknanya tercatat sama
B. loqlaq (juga bahasa utara)
C. dua-dua jawapan di atas adalah benar belaka
D. tiada dalam skema jawapan

sekarang meh cikgu nak terangkan dengan lebih lanjut ya murid-murid..apakah jenis senyum yang dipamerkan oleh orang di sekeliling kita agar kita tdak tertipu dengan senyuman mereka.hati-hati ya anak-anak murid cikgu sekalian..manusia sekarang memang bijak mennyembunyikan perasaan!orang nampak baik tak semestinya baik..orang otai tak semestinya buruk perangainya.

jom kenali jenis-jenis senyuman!

1. Senyum Bajet Cute


senyuman jenis ni biasanya dimiliki oleh orang yang berlagak diva.tak pun selalu dipamerkan oleh orang yang kerap tersipu-sipu apabila diusik oleh kutu-kutu jalanan.senyuman jenis ni selalu macam sengaja naikkan pipi kembung dengan mengecilkan luas bukaan mulut.cam pasni!

2. Senyum Kambing


jangan silap ya murid-murid sekalian.tidak hanya kambing yang mampu mempamerkan senyuman begini.senyum ni selalunya bermaksud mengejek atau memperli.
contoh ayat: "comel siot awek tu!"kata Ali sambil tersenyum kambing.
amacam?paham?kalau tak paham,pasni cikgu bagi tutorial

3. Senyum Orang Tua yang Berhikmah


haha.muka dia memang macam orang tua yang bermisai janggut kan?contoh situasi yang dapat kita lihat apabila anak gadis yang sedang tersipu-sipu ketika menerima rombongan lamaran dari jejaka pilihan hati.abahnya tersenyum penuh hikmah,paham yang anak gadis dia tengah over eksaited!

4. Senyum Hati Girang


cikgu panggil senyuman macam ni sebagai senyuman penuh.bila kita nampak keseluruhan baris gigi dia,tu maksudnya hati dia tengah girang.senyuman ni jugak nampak ikhlas berbanding jenis-jenis senyuman yang lain!

5. Senyum Orang Alim


tengok sini ya murid-murid sekalian.senyuman orang alim memang manis sekali.sejuk je mata kita tengok.depa ni senyum sikit je.tapi aura tu terpancar di muka depa.macam mana nak dapatkan aura ni pulak murid-murid?
ya betul tu Abu..wudhuk selalu ya..

6. Senyum Malu tapi Mahu


pepatah yang paling sesuai ialah malu-malu kucing.contoh ayat yang cikgu bagi di sini ialah:
"ayang,nak makan nasi kandar tak?"
"nakkk...."  ---------> sambil tersenyum manja

okey.tu dia murid-murid.pasni cikgu harap,mrid-murid semua dalam tanam dalam-dalam apa yang cikgu cakap ni ya.cikgu harap semua faham la apa isi pelajaran kita hari ni yang bertajuk, Mengenal Diri Sendiri, buku Teks Sains Tahun 4.

semoga berjumpa lagi!babai!!

8 comments:

fairuzhani said...

heheh

Zakwan Zainal said...

like this!!

Syarni Farida Shukri said...

suka senyum bajet comei, hahaha

;D
:D
:D

COMEI X?

Syarni Farida Shukri said...

suka senyum bajet comei, hahaha

;D
:D
:D

COMEI X?

Syarni Farida Shukri said...

suka senyum bajet comei, hahaha

;D
:D
:D

COMEI X?

sekamar rindu said...

salam..

hahahahaha..kucing tu...best senyum..
:)

miss ryrinn _ angin said...

hai . best entry . thanx join eh :)

Lala Joe said...

bookmark blog ni, nanti Lala jenguk lagi. :D