Friendly Friends

January 8, 2011

Diet Cara Dr.Atkins

okee.aku dah tak larat nak ulang cerita yang badan aku dah berisi.saiz pakaian aku bertambah dan tak larat nak dengar dah soalan-soalan lazim tanya pasal kenapa aku makin berisi.mula-mula aku gelak ja,lama-lama aku rasa bengang jugakla.haha

tadi browse pasal diet.jumpa diet Dr.Atkins.dia suruh kurangkan pengambilan karbohidrat dalam makanan yag kita ambil hari-hari.nasi,mi,kuteow,laksa,laksam,roti..segala macam jenis karbohidrat kena pantang.mula-mula cuba dulu untuk 2 minggu,kalau nampak kesannya Alhamdulillah,teruskan.kalau tak nampak jugak,jangan give up.buah-buah pun jangan ambil dalam masa 2 minggu ni sebab buah-buah ni ada glucose dia.penting untuk kita tahu yang karbohidrat digunakan sebagai tenaga.so..bila badan kita takde karbohidrat,otomatik lemak yang tersimpan terselit kemas sebelum ni terpaksa menyerah kalah.



yang penting ambil air dalam kuantiti yang banyak.

cadangnya nak cuba tapi bila ntah?haha.amir janji nak belanja nasi kandar.takkan aku nak makan lauk je?tak best la macam tu.

2,3 orang cakap yang aku tak berisi sangat pun.okee2 aje.kering pun tak elok.gemuk pun tak elok.aku dalam kategori ok.tapi ok apanya kalau berat naik dekat 15kg dalam masa kurang dari setengah tahun?

*sigh

jom jengah
banyak info menarik yang b0leh kita dapat tentang diet Dr.Atkins ni.yang paling aku tabik,pas dia follow diet ni,berat dia fullamak!!!cuba compare gambar lama dengan gambar baru dia.

nak try jugak la!

2 comments:

❤ Cik Ain ❤ said...

qira, maybe qira kene bace entry baru ain... ain ade cite psl berat ain. mane taw qira pon rase bersemangat untuk diet.

boleh je kurus tp kene kuatkan semangat la. hehe

^_^"

http://cikaintaufik.blogspot.com/2011/01/berat-ain-da-turun.html

as eleyana said...

jgn minta dikuruskan badan tp minta diberi kesihatan. Cara mudah untuk kurus adlh dgn menjaga pemakanan dan gaya hidup sihat. Karbohidrat penting kirah. Jgn lgsg xamik. Breakfast is compulsory. Cukup segelas oren or susu with 2 slices of bread. Then dah amik breakfast, boleh skip lunch or lewatkan luncih combining with dinner. malam amik mknn ringan still consist of karbohidrat in case klu ada insomnia n prevent protein. terbalik dgn regular meal yg sebaiknya lebihkan unsur protein. fully hidrate ur body, minum air masak banyak esp air suam. prevent air sejuk n bergula. bersenam semggu skalik or at least senamrobik or jalan ke kuliah. still make sure ur body is fully hidrate. aku buat semua tuh sem nieh n sejujurnya badan aku dlm proses nak capai BMI yg stabil malah xletih g. keep it up!! amik supplement kirah. try EPO. evening primrose oil. mcm roomate aku kulit lawa, dia makan omega 3 dr hpa. sebotol rm20 je. g la jadik ahli n jual kt kawan2 ang kirah. menarik doh. base dia kat jawi arau kot. barang2 dia bagos n murah je. haha.. jgn ckp aku promote. aku bukan ahli. tp roomate aku yg dok jual. hehe