Friendly Friends

November 5, 2010

Chef Apple + Chef Qira

semalam aku tepon Apple,schoolmate masa kat SMSAH dulu.saja tepon.lama tak borak dengan dia.last-last bila aku tau dia adalah future accountant,aku cakap,"kalu gitu,laborkan modal!aku nak bukak restoran"
tau tak apa dia cakap?dia cakap "mana hang aku pun nak bukak restoran?"
hahaha.tergelak kami.pastu mula la kami berangan-angan.bukan berangan actually,merangka plan untuk memastikan impian jadi kenyataan.Apple cakap wat francais.ok gak tu.dia cakap wajib ada di bandar.aku pulak nak ada kat tepi pantai.wawawa...bestnya kalau jadi kenyataan!
Apple,aku rasa ni details yang aku fikir la.hang jangan gelak tau.aku serius.hehe


1.  Konsep terbuka.aku tak suka la kedai yang ada protokol bagai..nak masuk kena ada kod pakaian sendiri la,hape la.leceh!kita terima semua yang nak masuk restoran kita.ok?kalau yang susah,kita layan dia sebagai insan..beri dia makan..insyaALLAH,perniagaan kita akan diberkati..
2.  tema kita?aku rasa nak tema yang santai la..pastu kan,aku nak makanan semua dihidang dalam kulit siput.agak-agak muat la macam kulit tiram tu.amacam?ha..pastu cawan pulak kita guna la yang unik sikit..tak mau la bentuk cawan atau gelas yang biasa.baru unik dan pelanggan akan ingat kita..
3.  sambil pelanggan kita makan,kita mainkan la lagu-lagu santai..kita jempul ridzal saari wat persembahan orchestra sebulan sekali.amacam?ridzal,hang pulak janganla main lagu rancak sangat.nanti tersedak pelanggan kami!haha.pastu kn,kita buat persembahan kebudayaan sebulan sekali jugak.kita jemput Jade,Isye,Awie ngan Ferazzi mai nyanyi ngan iringan band Pakya,Fago nga Zakwan.amacam?Azimah,Salina,Fathi,Farah,Lin,Zatil,Farhana,Zharif,Izi ngan Azif boleh menari tarian tradisional sama.ha..menarik tak menarik tak?
4.  pastu kan,kat dinding restoran kita,kita tampal gambar-gambar kita masa zaman sekolah.hang ada simpan lagi tak gambar masa kita jadi MC Sultan tu?ha..kalau ada,gambar tu,kita frame bear-besar.hahaha
4.  nanti kan,bila profit kita banyak,kita buat kenduri kesyukuran.kita jemput Fong baca doa,macam masa graduation kt Hotel Sentosa dulu..ingat tak?haha.masa kenduri tu,kita buat menu hari Jumaat masa kat dewan makan dulu.tanya Kamarul.mesti dia ingat menu apa sebab dia kan Ketua Biro Makanan dulu..hahaha
5.  pastu kan,aku nak dinding kita warna oren ngan merah.bukan setakat gabungan warna Wira dan Sateria,tapi jugak warna tu setau aku dapat meransang selera makan.haha.genius tak aku?
6.  aku rasa la kan,kita boleh buat ruangan karaoke la.aku rasa la,syazana,syarni,arippoji..tu semua muka karok tu.mesti depa sapot habis.pastu kita dapat la untung lebih.haha
7.  to attract more customers,kita boleh mintak Awin ngan Syuk ambil gambar pelanggan kita..pastu bagi secara percuma.ala..kita bayar la kat Awin ngan Syuk!pastu kan,kita mintak Suhaila,Reen ngan Afifah buka meja khas.kot-kot pelanggan kita nak lakarkan muka depa.kawan kita yang bertiga ni kan pelukis dulu..
8.  wei ha!baru aku tringat..KA amek chef kan?ha..kita boleh jemput dia jadi tukang masak jemputan nanti.hahahha
9.  pastu kan,kalau kita nak buat pentas untuk pertandingan apa-apa,kita mintak la Indah,Lia,Syasya,Safia tolong siapkan pentas tu.ala..depa kan asyik dok hias pentas je dulu..mesti hebat lagi punya!
10. pastu,agak-agak kalau nak dapat foreign customers,kita mintak la Mashi jadi tranlator Jerman,Padu ngan Afiq France,Shiela Poland,Yuyu Indon,Kucai Arab,Shinchan Korea,Imran Aussie,Pikah Hasuna Nada English,ngan yang lain-lain yang gagal dikenalpasti.macam mana?

yang lain aku tak dapat fikir lagi.tapi kan,ok gak la macam hang cakap semalam..kita wat katering untuk majlis perkahwinan.pastu untuk perkahwinan kawan-kawan kita,kita buat la murah sikit..macam Syarni-Arippoji..Azwan-Ayan..Kudut..Ferazzi..Safia..Mas Ayu..Ilya..Isye..Farah..Fathi..Jade..Husna-Haikal..Idah..Syaida..Syasya..Padu..Malek..Shafiq..Nasir..aku rasa tak lama lagi,kita bolehla kia terima kad undangan depa.time tu kita promote la restoran kita!hahahahah

amin..
mungkin bersambung pada post akan datang.haha


1 comment:

wani said...

woaaahhh
nma aku ad masuk sekali
hehehe
pergh!
bangga seh :D