Friendly Friends

October 25, 2010

rancangan cuti sekolah


assalamualaikum,

rancangan cuti sekolah?err..bukan dimaksudkan rancangan kartun yang berebut-rebut masuk list tu ye..ni rancangan anak dara mak wan untuk tambah duit.hehe.at least,duit masuk..lemak keluar..hahaha
korang nak join aku tambah duit tak?ha..special untuk orang perlis,korang boleh la tengok-tengok kot-kot kena dengan korang!

1. Letak meja depan rumahpagi-pagi jual nasi lemak dan kuih,petang jual air,rojak buah,dadih,jelly kelapa dan ais malaysia
- amacam?kalau rumah aku lagi senang,ada pondok depan rumah,cuma tunggu buat banner aje.haha.err..x reti memasak sampai nak jual-jual?takat makan sendiri-sendiri boleh la?ala..apa susah..masa ni la nak belajar memasak..umur dah berangkat senja pon harap mak memasak lagi?haha.
- jangan segan kalau nak mula berniaga.lagi untung kalau tempat kita tu ada ramai budak-budak yang lalu-lalang.adik aku pun suka makan ais malaysia ni.ntah-ntah kalau aku jual kat dia,sehari aku boleh dapat RM2.00!
- make sure ada modal la.tapi kalau tak ada modal,boleh je buat pinjaman dulu dari mak abah kakak abang..eleh.macam tak biasa aje buat pinjaman..hahah

2. Keja kilang
- kat perlis ada shoe rubber.rasanya kat situ ada ja keja kosong selalu.sambilan pun boleh.tapi kalau nak kerja ni,kena cari partner siap-siap sebab keja kena berpasangan.dalam 4 jam tu boleh la dalam RM15.00.bolehla dari tak masuk langsung kan..
- kilang ni kat jejawi tau!

3. Keja kedai makan
- sebelum masuk IPG ni,aku ada keja kat Kedai Makan Singa Utara kat Stadium Utama Kangar.kalau hari biasa,dapat la dalam  RM17.00 selama 10 jam bekerja.kalau hari sibuk,dapat dalam RM30.00 sehari.
- yang bestnya keja kedai makan ni,kalau dapat tokey yang baik,dia akan jamu makan sekali.nak minum?anytime.dahaga peg tuang sendiri air apa yang hang nak!

4. Keja kedai roti canai
- mak rekemen aku keja sini.boleh jalan kaki je nak pegi kerja.boleh dapat RM10.00 selama 6 jam bekerja.
- yang ni aku tak pasti boleh dapat makan free ke tak.hahaha

5. Jual barang melalui katalog
- tak payah tunggu cuti sekolah..sekarang aku pun tengah racak jual barang melalui katalog ni.alhamdulillah..komisen yang aku dapat selama hampir 4 bulan ni dah dekat RM200.00 lebih.
- apa susah jual barang kat katalog...?bukan kena jalan rata sangat pon.kadang-kadang,kawan-kawan yang tolong promote mulut ke mulut.kita cuma telepon kedai,order dan bila barang dah sampai,pergi ambil barang.tu je.duit pun masuk...ala..student..kena pandai cari duit kan...

sebenanrnya banyak lagi cara untuk mengisi masa lapang sambil membuat duit masa cuti sekolah..cuma kita perlu lebih berani,yakin dan kreatif.juga perlukan modal ya untuk berniaga!
apa lagi!jom!cari duit!

SEMESTER DEPAN ATAU SEMESTER SATU LAGI DAH BOLEH BELI SCOOTER IDAMAN.INSYAALLAH..